HUGIN Edge er en kraftig oppgradering av tidligere modeller i serien.

Lanserer verdens mest avanserte kommersielle AUV

Undervannsroboten HUGIN Edge er Kongsberg Maritimes nyeste og mest avanserte autonome undervannsfartøy (AUV) i HUGIN-familien. Det mellomstore fartøyet bygger videre på HUGIN-arkitekturen som serien er verdenskjent for.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Dette er det mest avanserte autonome undervannsfartøyet noensinne, nå med nye banebrytende, innovative, autonome løsninger som sikrer at brukeren når oppdragsmålene sine, understreker Richard Mills, Vice President of Marine Robotics Sales i Kongsberg Maritime, i en pressemelding.

Lengre operasjonstid

HUGIN Edge kan lett sjøsettes fra mange forskjellige typer fartøy og føyer seg godt inn i familien av avanserte HUGIN-undervannsfartøyer. Med 20 års erfaring fra HUGIN-serien er HUGIN Edge en nestegenerasjons AUV, spesielt designet for å møte dagens høye ytelses- og effektivitetskrav.

– Siden HUGINs første dykk 7. mars i 1993 har den utviklet seg til å bli den mest suksessrike kommersielle AUV-en som noen gang er produsert. Siden den gang har designet endret seg fra et utpreget glatt, hydrodynamisk design til et mer tradisjonelt sylinderformet skrog med fokus på modularitet og fleksibel konfigurasjon, sier Mills.

– I motsetning til de siste lanseringene, som HUGIN Endurance og HUGIN Superior, tar HUGIN Edge oss tilbake til vår originale designfilosofi med et smalere, hydrodynamiske skrog, samtidig som den fortsetter å bruke vår verdenskjente HUGIN-arkitektur og brukergrensesnitt som gjør samkjøring med alle HUGIN-systemer mulig.

Nye funksjoner

HUGIN Edge har fått en rekke nye funksjoner og egenskaper, som for eksempel et nytt og innovativt ekkolodd-design som gir 3D-sensorfunksjonalitet for bedre ruteplanlegging og en fremoverpekende sonar som hindrer kollisjoner.

For å sikre best mulige resultater ved hvert oppdrag, har HUGIN Edge åpne grensesnitt som muliggjør integrasjon mot tredjeparts planleggings- og oppdragsstyringssystemer. I tillegg har den tilgang på nye verktøy for målbasert oppdragsplanlegging og oppdragsutførelse.

Enklere å bruke

Det nye visuelle grensesnittet for planlegging av operasjoner er enkelt og oversiktlig. Dette gjør at man trenger mindre spesialkunnskap for å mestre oppdrag, og gjør at fartøyet kan styre seg selv autonomt. For eksempel kan den beregne veirutepunkter gjennom å måle lyden i vannet eller ved å beregne deteksjonssannsynlighet. Basert på dette kan fartøyet automatisk sette operasjonelle parametere og konfigurere sensorene. HUGIN Edge kan i tillegg ta flere selvstendige beslutninger under oppdraget ved å hele tiden tilpasse seg og korrigere reisen sin automatisk underveis basert på hva slags informasjon sensorene henter fra miljøet rundt seg.

– Hydrodynamisk effektivitet er kombinert med optimalisert integrasjon av sensorer for å gi det beste av to verdener: effektivitet og produktivitet, understreker Mills.

Spesifikasjonene

Den knapt 4 meter lange og 300 kg tunge farkosten kan jobbe selvstendig i mer enn 24 timer helt ned til 1000 meters dyp. Ekkolodd med syntetisk apertursonar, høyfrekvent multistråleekkolodd, utskiftbart kamera eller sub-bottom profiler leveres som standard. Standardpakken er konfigurert til å dekke de fleste krav innen geofysiske undersøkelser, sjøminedeteksjon, søk og opphenting, undersøkelse av kritisk nasjonal infrastruktur og miljø.

HUGIN Edge er utviklet til å kunne operere fra ubemannede overflatefartøy (USV), små overflatefartøy og fra land. Den er designet rundt Kongsberg Maritimes Launch and Recovery (LARS) system med induktiv batterilading som gjør det mulig å fjernstyre farkosten uten behov for følgefartøy og operatører i feltet.

Powered by Labrador CMS