Havbruk:

Blue Lice har utviklet noe som best kan kalles«lokkelys» som plasseres som en barriere foran merden. Plassering bestemmes av hvilken vei havstrømmen går. Lyset imiterer faktisk reflekslyset fra laks som lokker til seg lusa som så blir sugd inn i systemet. Denne illustrasjonen viser en funksjon som gjør at lysstolpene kan legges ned, slik at for eksempel en brønnbåt kan legge til uten å ødelegge installasjonen.

Vant årets Seafood Innovation Award

NCE Seafood Innovation har i år arrangert Seafood Innovation Award 2024. Blue Lice vant årets gjeve pris, stemt frem av jury og publikum på bakgrunn av sitt arbeid med løsninger som bekjemper lakselus.

Karoline Sjødal Olsen, CEO og medgründer i Blue Lice.

Juryen, bestående av Maria Bøthun Hanedalen fra DNB, Sander Lie fra Pareto, Rolf Mork-Knudsen fra Annerledeslandet og Solveig Holm og Trude Jansen Hagland fra NCE Seafood Innovation, vurderte selskapene utfra fire kriterier: Miljøpåvirkning, forretningside, team og vekstpotensial.

– Vinneren ble stemt frem av publikum og juryen, sier Trude Jansen Hagland fra NCE Seafood Innovation på vegne av juryen.

Slik begrunner juryen valget: Vinneren tar tak i et enormt kostnads-, velferds- og omdømmeproblem for næringen. Blue LICE startet opp i 2017, og har siden den gang møtt motstand og kommet seg på bena igjen flere ganger. Dette er en vinner som har hatt stor tro på sin innovasjon, og som aldri har vurdert å gi opp. De er nå større og sterkere enn noen gang. Dette er en verdig vinner med et enormt vekstpotensial som vi gleder oss til følge videre med på fremover, sier Hagland.

Vinnerne av prisen får 100 000 kroner, medlemskap i NCE Seafood Innovation, to gratis pass til NASF 2024 og et diplom. Vinneren får også rådgivning og tjenester innen varemerke eller patentsøknader, markedsstrategi, nettverk, design og 3D modellering.

Seafood Innovation Award er etablert for å legge til rette for bærekraftig utvikling og innovasjon i sjømatbransjen, og den skal i tillegg stimulere entreprenørskap og anerkjenne innovasjon hos nye selskaper. I år har også selskaper fra Gründerjulepresangen kommet inn som samarbeidspartnere.

Prisen deles ut i forbindelse med tre-dagers konferansen North Atlantic Seafood Forum (NASF), som er verdens største sjømatkonferanse for toppledere.

De elleve nominerte selskapene presenterte seg og sitt arbeid tirsdag og prisen ble delt ut i dag. Kriteriene for å bli nominert som startups for prisen var at de har utviklet et produkt eller en tjeneste og søker potensielle kunder, partnere og/eller investorer.

Les om alle selskapene som pitchet her: https://seafoodinnovation.no/2024/02/13/these-startups-will-compete-for-the-seafood-innovation-award/

 

Powered by Labrador CMS