
Telenor mest verdt i Norden
Telenor er Nordens mest verdifulle varemerke blant telekomoperatørene, i følge strategiselskapet Brand Finance. Telio er operatøren med størst fremgang med 67 prosent økning i følge undersøkelsen.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Dette er en undersøkelse der Brand Finance ser på tusenvis av verdens ledende varemerker og evaluerer dem med hensyn til maktposisjon og verdi.
Telenor er fortsatt størst i Norden blant telekomoperatørene, der merkevareverdien er satt til 7 milliarder dollar. Konsernet økte også fra i fjor med 8 prosent. På andre plass ligger TeliaSonera som falt med 12 prosent til en verdi på 5,15 milliarder dollar.

Norske Telio har vokst mest og raskest, med hele 67 prosent til en verdi på 20 millioner dollar. Denne veksten står i sterk kontrast til gjennomsnittet på 3,5 prosent blant de samlede nordiske operatørene.
På global basis ligger amerikanske Verizon foran AT&T og China Mobile, verdsatt til henholdsvis 59,8-, 58,8- og 47,9 milliarder dollar. Det skal legges til at AT&T hadde en vekst på 30 prosent, mens China Mobile vokste med hele 50 prosent.
I den globale rankingen gikk Telenor opp fra 24. til 23. plass.