Treg mobilnedlasting stresser oss

Det totale antallet mobilabonnement i verden nådde ca 7,3 milliarder i 4. kvartal 2015, hvilket tilsvarer 100 prosent penetrasjon. Samtidig viser nylig utgitte «Ericsson Mobility Report» at ved arbeid under tidspress fører forsinkelser med nedlasting og videoavspilling til en økning i mobilbrukernes stressnivå – tilsvarende det å se på en skrekkfilm.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Samtidig sier undersøkelsen at forsinkelsesfrie opplevelser utløser en positiv emosjonell respons og øker merkevare-engasjementet overfor mobiloperatøren.

En egen utgave av Ericsson Mobility Report (PDF) som utgis i forbindelse med Mobile World Congress (MWC) belyser hvordan nettverksytelsen påvirker smarttelefonbrukere og deres oppfatning av mobiloperatører og leverandører av digitalt innhold.

Nevrovitenskapelig teknologi ble brukt til objektiv måling av emosjonelle reaksjoner på ulike smarttelefonopplevelser. Ved forsinkelser under nedlasting av nettsider og videoer under tidspress steg mobilbrukernes puls i gjennomsnitt med 38 prosent. Ved seks sekunders forsinkelse under videostrømming økte stressnivået med en tredjedel.

Dette tilsvarer stressnivået under en matematikkprøve eller mens vi ser en skrekkfilm alene. Når en video først har startet kan et ekstra opphold forårsake en dramatisk økning i stressnivået.

Rapporten viser at vi blir like stresset av treg nedlasting som å se på skrekkfilm alene. (klikk for større bilde).

Undersøkelsen viser at en operatørs Net Promoter Score (NPS) stiger betydelig, nærmere bestemt med 4,5 poeng, når den forbindes med en forsinkelsesfri opplevelse. Dette viste seg også ved måling av emosjonelt engasjement ved hjelp av en nevrovitenskapelig motivasjonsindeks.

Operatørens NPS-score synker ved moderat forsinkelse under nedlasting og buffring. Moderate forsinkelser gir en dobbelt negativ effekt for operatørene; Redusert engasjement for egen merkevare og økt engasjement for konkurrenter.

Andre høydepunkter fra MWC-utgaven av Ericsson Mobility Report:
• Bare videobruk generer høyere trafikkvekst fra mobil enn sosial nettverksaktivitet. I løpet av de neste seks årene forventes trafikken fra sosial nettverksaktivitet å bli 12 ganger større enn de foregående seks
• I 4. kvartal 2015 steg antallet mobilabonnement globalt med 68 millioner, ledet an av India (21 millioner), Kina (6 millioner), USA (5 millioner), Myanmar (5 millioner) og Nigeria (3 millioner)
• Det totale antallet mobilabonnement nådde ca 7,3 milliarder i samme periode. Det tilsvarer 100 prosent penetrasjon – som vil si at antallet mobilabonnement tilsvarer antallet mennesker i verden
• Den globale mobildatatrafikken vokste med 65 prosent mellom Q4 2014 og Q4 2015
• Det er nå én milliard LTE-abonnement i verden, hvorav ca. 160 millioner nye i 4. kvartal 2015

Da vet vi det.

Powered by Labrador CMS