
Digital helsetjeneste når millioner
Under en lansering i Bangladesh' hovedstad Dhaka i går lanserte Telenor sin første satsing på digital helse i Asia.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Den nye tjenesten kalt Tonic er utviklet av Telenor Health - et datterselskap av Telenor etablert i 2015. Med denne lanseringen tar Telenor sitt første offisielle steg inn på helsearenaen, med et uttrykt ønske om å skape en «digital port til helse for alle».
– Å bruke teknologi til å adressere og løse grunnleggende helsebehov er et område omfattet med stigende interesse hos oss i Telenor, ikke minst i land som Bangladesh, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.
I dag har Telenor mer enn 185 millioner kunder i Asia. Dersom Tonic blir en suksess i Bangladesh, vil tjenesten bli vurdert også i andre markeder i Asia.
I første omgang gjøres Tonic tilgjengelig for Grameenphones 57 millioner kunder gjennom en rekke gratistjenester og noen valgfrie betalingstjenester. Tonics medlemstilbud har følgende innhold:
- Tonic Jibon (Liv) er en av de første Bengali-språklige tjenestene som tilbyr gratis ekspertråd om hva kan gjøre for å sikre seg et sunnere og lykkeligere liv(!). Rådene tilgjengeliggjøres via nett (www.mytonic.com), sms og Tonics Facebook-side.
- Tonic Daktar (Doktor) gir medlemmene tilgang til umiddelbar medisinsk ekspertise 24 timer i døgnet - 7 dager i uken - via telefonen. Kostnaden for en slik samtale er 5 Thaka (ca 40 øre) per minutt. Dermed er ikke avstand til lege, høye medisinske kostnader eller sikkerhet lenger en terskel for å søke hjelp.
- Tonic Discounts tilbyr medlemmene rabatter på opptil 40 % på typiske behandlingstilbud på mer enn 50 forskjellige sykehus i hele Bangladesh.
- Tonic Cash sørger for en forsikringsordning som gir medlemmene 500 Thaka hvis hun/han blir innlagt i tre sammenhengende dager eller mer, betalt direkte til medlemmets mobile bankløsning.