NCAB: Bra kvartal tross høyere tollsatser – Norge presterte sterkt

Mønsterkortleverandøren NCAB har meldt om en noe svakere vekst i andre kvartal 2019, både i salg og ordreinngang. Salget økte med 14 prosent (4 prosent i USD). Ordreinngangen økte med 10 prosent (1 prosent i USD). De høyere tollsatsene fra Kina til USA påvirket ikke bare selskapets amerikanske virksomhet, men også deler av salget i Kina, hvis endelige destinasjon er USA.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

– Våre amerikanske virksomheter er selvfølgelig mest påvirket, og hvis vi ekskluderer Nord-Amerika, økte ordreinntaket 16 prosent (7 prosent i USD) sammenlignet med andre kvartal 2018, forklarer Hans Ståhl, CEO i NCAB Group AB i en pressemelding.

Inntektene økte 17 prosent fra året før og med en justert EBITA-margin på 7,9 prosent.

– Av våre segmenter fortsetter Norden å levere sunn vekst og høye marginer. Veksten på 25 prosent (15 prosent i USD) var hovedsakelig drevet av Norge, som presterte sterkt, og oppkjøpet av Multiprint i Danmark. Den høye marginen falt noe på grunn av endringen i miks mellom landene, sier han.

Veksten i Europa var 12 prosent (2 prosent i USD) og EBITA-marginen fortsetter å øke og ligger nå på mer enn 6 prosent. De største selskapene, som de i Tyskland og Storbritannia, hadde sterke resultater, mens tilnærmingen var mer forsiktig fra kunder i andre land som Frankrike og Spania.

Resultatene for Øst-segmentet, som inkluderer Asia og Russland, var gunstige for kvartalet, til tross for et visst tilbakeslag i Kina på grunn av de høyere tollsatsene til USA. Rapportert vekst var 26 prosent (16 prosent i USD) og EBITA-marginen var 10,6 prosent.

– Vi så et tydelig brudd på trenden i Nord-Amerika da tollsatser på 25 prosent ble innført i mai. Salget falt med mer enn 20 prosent i USD i kvartalet. Det er tydelig at kundene våre utsetter ordrene og håper at takstene i det minste vil komme tilbake til 10 prosent, sier Ståhl.

Powered by Labrador CMS