IoT hindrer sykkeltyveri

Com4 skal levere IoT-teknologi til BikeFinder for å gjøre det så å si umulig å stjele sykler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Med en sporingsenhet som er montert i sykkelstyret, og som nærmest er umulig å fjerne, har du kontroll på hvor sykkelen er til enhver tid, hevder selskapet. Det følger også med en forsikringsavtale.

Avtalens verdi er på ca. 2 millioner kroner det første året.

Stein André Larner, administrerende direktør i Com4, forteller at norske BikeFinder har utviklet en revolusjonerende integrert GPS-basert sporingsløsning for sykler.

– Frem til nå har løsningen sørget for at 90 prosent av stjålne sykler med løsningen har blitt returnert. Det er derfor gledelig at Com4 nå er valgt som leverandør av mobilkommunikasjon til sporingsenheten for å gjøre livet til sykkeltyvene enda tøffere, sier han.

Grenseløs sporing

Løsningen fungerer så enkelt som at du via mobilkommunikasjon over 4G kan se sykkelens posisjon. Beveger sykkelen på seg får du beskjed umiddelbart. Ole Martin Ølmheim, daglig leder i BikeFinder, sier løsningen fungerer i hele Europa, og det er forventet at det skal leveres ca. 150 000 enheter med tilhørende mobilkommunikasjon over en periode på to år.

– BikeFinder har høye ambisjoner internasjonalt, og vi har lansert produktet i flere land. Derfor er det viktig for oss med en samarbeidspartner og leverandør som tilstede i flere land enn Norge. Com4 har nå kontor i Norge, Sverige og Tyskland. I tillegg planlegger de å etablere seg i flere land i løpet av de neste tre årene, sier han.

Forhåndsinstallert eSIM

Ole Martin Ølmheim sier det er flere grunner til at Com4 ble valgt som samarbeidspartner.

– En av hovedårsakene er at samarbeidet med Com4 gjør at det mulig å montere eSIM i sporingsenheten på fabrikken i Kina. Noe som forenkler produksjonsprosessen betydelig ettersom vi slipper å ettermontere lokalt. I tillegg tåler eSIM vibrasjon langt bedre en tradisjonelle SIM-kort, sier han.

– Integrasjonsmulighetene av SIM- og abonnementsdata med våre kjernesystemer av også avgjørende betydning. Det forenkler administrasjonen betraktelig da vi har produksjonsbatcher på 10.000 enheter, sier han videre.

Neste generasjon med NB-IoT eller LTE-M

Innovasjonskraft er avgjørende for et selskap som BikeFinder. Stein André Larner sier neste generasjon løsning vil kunne bli levert med NB-IoT eller LTE-M.

– Det er viktig for et selskap som BikeFinder at leverandøren av mobilkommunikasjon kan levere den beste løsningen nå og i tiden som kommer. I Com4 har vi en egen testlab som lar oss teste løsningen og simulere hvordan løsningen oppfører seg i mobilnettet. Noe som er viktig før løsningen rulles ut i stor skala, sier han.

Ole Martin Ølmheim legger til at han har sett eksempler på enheter som krever manuell restart for å koble seg opp igjen mot mobilnettet etter et kort avbrudd.

– Det er svært kostbart å sende ut personell for å manuelt restarte hundrevis av enheter. Med Com4 på laget unngås dette, avslutter han.

Powered by Labrador CMS