
Biler og elektronikk også på CES
Biler utgjør en betydelig andel av elektronikkområdet for forbrukerne, som vises på verdens største utstilling for forbrukerelektronikk CES, som finner sted den 5. - 8. januar i Las Vegas.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Dette vises også ved at sjefene fra både Ford og Nissan er blant foredragsholdere, og at arealene for biler og elektronisk tilbehør har økt betraktelig siden i fjor: Arealet var på 10.000 kvadratmeter i 2014, et år senere økte det til 15.000 kvadratmeter, og i januar i år blir det hele 18.600 kvadratmeter – som utgjør en tiendedel av hele CES-arealet. Og i år er der lagt opp til ytterligere vekst.
Allerede i fjor var det 115 utstillere, spesielt fra ledende merker som Audi, BMW, FCA (Fiat Chrysler Automobile), Ford, GM, Hyundai, Mercedes, Toyota og Volkswagen.
De siste årene kunne vi se at flere og flere produkter blir utstyrt med internettforbindelse. I forbindelse med «Tingenes internett» (IoT) der gjenstander blir styrt via smarttelefoner er også bilen kommet fram i lyset.
Dette er allerede kjent i forbindelse med GPS som foreslår alternative ruter ved kø. I fremtidens intelligente byer, såkalte «Smart Cities», vil enda større datamengder danne grunnlag for enda smartere løsninger. Det virker slik at smarttelefonen allerede nå er verktøyet nummer én når det kommer til å styre ting hjemme og også i kjøretøy.
Carlos Ghosn er president og CEO for Nissan kommer til å snakke om hvordan verden kan forbedres ved hjelp av teknologisk utvikling i bilindustrien: Null utslipp og ingen dødsulykker mer er det ambisiøse målet hans.
Mark Fields, president og CEO, Ford, kommer blant annet til å fortelle hvordan Ford kommer til å utvikle seg fra bilselskap til et «mobilitetsselskap» med fokus på selvkjørende biler.
Også for den amerikanske bransjeforeningen CTA har det vært tradisjon å ha fokus på trender som ventes til å være førende i 2017. Tilsvarende tall og forklaringer presenteres på nytt av organisasjonens sjefsøkonom Shawn DuBravac. Også her vil bilen stå i fokus, fulgt av tingenes internett, kunstig intelligens, virtuell realitet og wearables, dvs. gjenstander med kroppskontakt, som for eksempel smartklokker eller armbånd.