#NordicMade x Healthtech Showcasing i Asia inviterer de mest lovende nordiske helseteknologiselskapene til noen av de viktigste innovasjonskonferansene i Asia: RISE i Hong Kong (april 2020) og InnoVEX i Taiwan (juni 2020). Foto: nordicinnovation.org

Nytt prosjekt skal markedsføre nordisk helseteknologi i Asia

#NordicMade, en nonprofit-organisasjon som arbeider for å fremme det nordiske oppstarts-økosystemet, har startet et nytt prosjekt for å markedsføre nordiske helsesteknologi-løsninger i Asia for første gang.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Prosjektet vil gjøre det mulig for startups og institusjonelle interessenter å vise frem nordiske løsninger og kompetanse ved større arrangementer i Hong Kong og Taiwan for første gang. Prosjektet er finansiert av Nordic Innovation.

Nordiske helseteknologiselskaper tilbyr løsninger i verdensklasse, men tilgangen til de store og voksende markedene i Asia er fortsatt begrenset. De mangler informasjon, nettverk og ressurser for å identifisere relevante muligheter og tilgang til Asia, og asiatiske interessenter mangler kunnskap om nordiske løsninger og evner, heter det.

#NordicMade x Healthtech Showcasing i Asia ønsker å bygge bro over dette gapet ved å invitere de mest lovende nordiske helseteknologiselskapene og relevante økosystemaktører til noen av de viktigste innovasjonskonferansene i Asia: RISE i Hong Kong (april 2020) og InnoVEX i Taiwan (juni 2020). I tillegg vil vi vise frem og koble det nordiske aktører til relevante internasjonale interessenter på SLUSH 2019 (Helsinki, Finland) og TechBBQ 2020 (København, Danmark).

I følge Innovation Lab Asias markedsundersøkelse er mulighetene for bedrifter i den asiatiske regionen svært gode, ikke bare fra et markeds- og finansieringsperspektiv, men også når det gjelder produktutvikling, ettersom helsevesenet i Asia blir stadig mer innovative. Både Taiwan og China Bay Area produksjonsområder der lokale myndigheter er ivrige etter å gjøre «proof of concepts» sammen med utenlandske startups. Tilgang til denne regionen vil gi unike muligheter for produktutvikling, prototyping og produksjon for både det asiatiske og europeiske markedet, heter det i meldingen fra #NordicMade.

– #NordicMade Healthtech-prosjektet er et viktig første skritt i å promotere nordiske oppstartselskaper innen helseteknologi i Asia. Norden har mye å tilby på dette feltet, og mye å dra nytte av gjennom å samhandle med Asia. Likevel er tilstedeværelsen vår minimal så langt, sier Peter Johansen, prosjektleder i Asia House, som bidro til initiere prosjektet.

#NordicMade-prosjektet ledes av Asia House, i samarbeid med TechBBQ, Maria 01, Icelandic Startups, Innovation Skåne og Startup Extreme i Voss. Prosjektet vil også samarbeide tett med Nordic Innovation House Hong Kong.

Om #NordicMade
#NordicMade er en samfunns-/klyngebasert bevegelse for merkevarebygging, markedsføring og oppsøkende virksomhet, for å fremme både regional og internasjonal bevissthet om nordisk teknologi. #NordicMade-plattformer samler og promoterer nyheter på den nordiske teknologiscenen, og er tilrettelegger for #NordicMade-samfunnet.

Powered by Labrador CMS