
Får 50 millioner til testsentre
I disse budsjettider kommer det fram at Næringsdepartementet har satt av 50 millioner til etablering av testfasiliteter for industrien. Dette er i tråd med Sivas satsingsforslag Norsk Katapult, som skal hjelpe bedrifter på veien fra prototype til produksjon.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Bakgrunnen for satsingen er at norske bedrifter har et økende behov for testfasiliteter til videreutvikling av ideer fra konseptstadiet til marked. Dette er ofte en kritisk fase der bedriften har behov for å teste, simulere eller visualisere løsningen sin.
— Ved å teste nye løsninger i Norge vil vi korte ned tiden og kostnadene på veien fra idé til marked. Norske testsenter kan derfor være et avgjørende konkurransefortrinn for næringslivet, sier næringsminister Monica Mæland.
Siva mener den nye satsingen vil føre til raskere markedsintroduksjon av nye produkter og tjenester, heter det i en melding torsdag.
— Siva har fremmet forslag til en slik satsing i to år og vi er svært glade for at regjeringen har fulgt rådene vi har gitt. Vi er også fornøyde med tilliten næringsministeren har vist Siva gjennom å gi selskapet en sentral rolle i etableringen av et nytt virkemiddel for industrien. Satsingen er helt i tråd med Sivas overordnede strategi som går ut på å bidra til industriell utvikling og skape testarenaer for ny og framtidsrettet industri, sier Espen Susegg, administrerende direktør i Siva.
— Katapult-sentrene vil være arenaer der industrielle foretak samarbeider med forskere om å utvikle og kommersialisere gode ideer, nye prosesser og alternative løsninger. Sentrene vil tilby avansert utstyr for testing og pilotering, samt ekspertise i toppklasse og nettverk. Det behøves, om Norge skal henge med i den internasjonale utviklingen, sier Stein Lier-Hansen i Norsk Industri.
I september besøkte næringsministeren Storbritannia for å se nærmere på den britiske ordningen.
— Vi er inspirerte av den britiske ordningen og er interesserte i erfaringene de har gjort med slike sentre i Storbritannia. Det er mange ulikheter mellom industrien i Norge og andre land, men vi kan lære mye ved å se hvilke grep andre gjør for å øke nyskapingen, sier Mæland.