
Svært god vekst tredje kvartal
Kombinasjonen sterk organisk vekst og gode oppkjøp, gjør at Data Respons i dag presenterer en omsetningsvekst på hele 35 prosent i tredje kvartal.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Tallene for Q3 viser 35 prosent omsetningsvekst og en 68 prosent EBITA-vekst som gir en EBITA-margin på 12,1 prosent i tredje kvartal.
– 2019 har vært et svært godt år for oss, men dette kvartalet har virkelig satt prikken over i’en med 35 prosent vekst, sier Kenneth Ragnvaldsen, CEO i Data Respons.
Den svært gode veksten er en kombinasjon av suksessfulle oppkjøp og sterk organisk vekst. I juli ble det tyske selskapet Donat og det svenske selskapet inContext en del av Data Respons gruppen. I tillegg kan selskapet vise til en sterk vekst innen for alle forretningsområder.
Sterk økning i antall ansatte
I tredje kvartal vokste selskapet med 270 ansatte på tvers av gruppen, likevel er etterspørselen etter flinke folk så stor at flere av datterselskapene har et behov for å rekruttere i snitt en ingeniør i uken fremover. Nå teller selskapet 1 386 ansatte spredt på kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Taiwan.
– Spesialistene våre er det selskapet lever av, og når antallet ansatte øker så øker også muligheten for hele selskapet til å vokse og gå løs på flere og større prosjekter. Vi har gått fra å være et lite norskt techselskap til å bli en internasjonal teknologigruppe med 35 nasjonaliteter og veldig mange smarte og talentfulle folk, sier Ragnvaldsen.
Globale megatrender
Foreløpig har omsetningen til Data Respons vokst med 28 prosent i år, og mye av den veksten skyldes at selskapet er godt posisjonert i forhold til de store teknologiske driverne ifølge Ragnvaldsen.
- Vi har lykkes med å bli en forretningskritisk leverandør til store europeiske selskaper som står midt i omfattende digitale omstillinger. I Tyskland er vi med på å utvikle morgendagens bank og bilindustri. I Sverige jobber store team med 5G og IoT, og i Danmark og Norge leverer vi digitale plattformer til energi- og helsesektoren, for å nevne noe, kommenterer Ragnvaldsen.
McKinsey, PWC and Deloitte er noen av de som det siste året har produsert rapporter som peker på hvordan leverandørverdien er i ferd med å flyttes fra maskinvare til programvare i mobilitetssegmentet. Spesielt innen autonome plattformer, konnektivitet, elektrifisering og bildelingstjenester.
Tallene
For kvartalet:
• Omsetningen i tredje kvartal var på 460,0 millioner kroner (341,8), en vekst på 35 prosent.
• EBITA var på 55,6 millioner kroner (33,2), en vekst på 68 prosent.
• Det underliggende EBITA-resultatet i tredje kvartal, justert for transaksjonskostnader på 5,9 millioner kroner relatert til oppkjøpet av DONAT Group GmbH og InContext AB, var på 61,5 millioner kroner.
• EBIT var på 47,7 millioner kroner (29,8), en vekst på 60 prosent.
• Resultat etter skatt endte på 29,9 millioner kroner (18,9). EPS var på 0,38 (0,32).
• Data Respons hadde en netto kontantstrøm fra driften på 63,4 millioner kroner (3,1) i tredje kvartal.
Foreløpig i år:
• Omsetningen for de første ni månedene var på 1 344,9 millioner kroner (1 051,3), en vekst på 28 prosent.
• EBITA var på 151,5 millioner kroner (95,0), som resulterte i en EBITA-margin på 11,3 prosent (9,0 prosent).
• Data Respons hadde en kontantstrøm fra driften på 129,5 millioner kroner (9,2).
• Totalt antall ansatte 30. september 2019 var 1 006 (644), og inkludert freelancere hadde selskapet 1 385 (961) ansatte.