Industri 4.0

Lykkelige vinnere på Industrie 4.0 Awards 2022 prisutdeling: Jürgen Kromer (v.), Vice President Production Rittal Haiger, og Moritz Heide, Head of Digital Operations hos Rittal.

Fikk pris for smart fabrikk

Rittal er tildelt prisen «Industrie 4.0 Award» for sin smarte fabrikk i Haiger.

ROI-EFESO Management Consulting har etablert en standard for industrien i form av «Industrie 4.0 award». I år går prisen til bedrifter som baner vei for den tyske industrien med smarte fabrikker. Rittal tildeles «Industrie 4.0 award 2022» for å digitalisere produksjon ved sin fabrikk i Haiger med hjelp av søsterbedriften German Edge Cloud.

Med sin felles løsning for å oppfylle disse kravene tildeles Rittal og søsterbedriften German Edge Cloud utmerkelsen ROI-EFESO. Løsningen er implementert i Rittals fabrikk i Haiger sentralt i Hessen. Fokus har vært på hvordan moderne IIoT-teknologi kan brukes til å gjøre prosesser kundesentrerte, realisere potensiel effektivisering og muliggjøre nye forretningsmodeller. Rittal produserer opptil 8000 kompakte kapslinger i Haiger ved hjelp av 250 høyteknologiske integrerte maskiner.

Juryen besto av 30 medlemmer fra kjente industriledere og produksjonsspesialister. Juryens avgjørelse er basert på intensive revisjoner fra eksperter fra ROI-EFESO.

I Haiger har German Edge Cloud implementert en virtuell tjeneste som en del av ONCITE Digital Production System. Systemet samler inn og strukturerer data fra et stort utvalg av kilder, supplerer dette med signaler, bilder og sensordata, som deretter gjør dette tilgjengelig for en syklus av analyser, varsler og direkte rapportering i sanntid.

Moritz Heide, Head of Digital Operations hos Rittal, nevnte to nøkkelproblemløsere på veien til smart produksjon basert på sine egne erfaringer:

For det første: Høy datakvalitet og konsistent data, ikke bare i produksjonsprosessen, men også i det tilhørende miljøet. Hvis det er mulig å lage en heldigital tvilling av hver fabrikk, hvert produkt og hver produksjonsprosess, og så koble dem sammen intelligent, er det en styrke på veien mot smart produksjon.

For det andre: Å føre sammen domenekunnskap fra automasjon og IT – både menneske og teknologi. – Vi har opprettet tverrfaglige grupper i prosjekt-, oppstarts- og supportfasene for systemene. «Call 4 Help»-funksjonen, med flernivåsstøtte i systemet sikrer at gruppene brukes effektivt. Det gjør det også mulig for oss å registrere drift og løsninger på problemer, og sammenligne dem med data fra feltet for å analysere årsaker og kontinuerlig forbedre oss, forklarer Heide.

Powered by Labrador CMS